Soep- en zeep gigant Unilever heeft een fors hogere omzet geboekt in euro’s in de eerste maanden van 2015. Maar de groeivertraging in Azië raakt ook de maker van onder meer Dove-zeep.

Unilever heeft zijn omzet vorig kwartaal flink zien groeien ten opzichte van een jaar eerder. Dat bleek uit een tussentijds handelsbericht dat de producent van voedings- en verzorgingsmiddelen donderdag publiceerde.

Het concern profiteerde onder meer van de voor het bedrijf gunstige ontwikkeling van de euro ten opzichte van de dollar. Dit heeft ermee te maken dat omzet in dollargebieden omgerekend naar euro’s meer waard is geworden.

Vorig jaar gingen ongunstige wisselkoerseffecten nog ten koste van de omzet. Unilever zette voor 12,8 miljard euro aan opbrengsten in de boeken, ruim 12 procent meer dan een jaar eerder. Analisten voorzagen gemiddeld een omzet van 12,3 miljard euro, een plus van 8 procent.

Topman Unilever ziet rugwind

Topman Paul Polman sprak van een goed begin van het jaar, ondanks een aanhoudend uitdagend handelsklimaat in veel delen van de wereld. Daarbij werd specifiek gewezen naar Europa, Brazilië en Rusland. Wel ziet Unilever in zijn markten de ‘wind in de rug’ toenemen.

Financieel directeur Jean-Marc Huët stelde in een toelichting tegen AFN dat over het algemeen de economische groeicijfers beter zijn en mensen meer kopen. Het momentum is volgens hem hoopgevend. Desondanks anticipeert Unilever nog niet op een algemene verbetering. ,,De wereld is zo volatiel'', aldus de bestuurder.

Huët wilde niet aangeven of Unilever interesse heeft in de aankoop van Proctor & Gamble-onderdelen op het vlak van persoonlijke verzorging, die naar verluidt in de etalage staan. ,,Daar geef ik geen commentaar op.''

China iets beter, Rusland zwak

Het concern gaf bij de presentatie van de jaarcijfers, medio januari, aan dat de vraag in opkomende markten nog altijd zwak was en dat daarin dit jaar waarschijnlijk weinig verbetering optreedt. Unilever gaf donderdag aan dat er inmiddels verbetering is opgetreden in China, waar relatief hoge voorraden zijn weggewerkt. In Rusland heeft Unilever wel last van dalende inkomens van consumenten.

De onderliggende omzetgroei lag in de opkomende markten in Azië en Afrika op 3,3 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat was lager dan in in Noord- en Zuid-Amerika waar de onderliggende groei 4,9 procent bedroeg.

In Europa was sprake van een lichte krimp van 0,4 procent. Dit laatste had mede te maken met lagere prijzen, die onvoldoende gecompenseerd werden door hogere volumes

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl